رزالین

همفکری- همدلی- همکاری

گره معمولي؛ساده ترين گره ها است و همه آن را مي شناسند. معمولا براي بستن سرطناب و جلوگيري از ريش شدن سر طناب استفاده مي شود.  همچنين در مواقعي كه احتياج به گره با حجم كم داشته باشيم از اين گره استفاده مي كنيم.

البته باز شدن اين گره بدليل كم حجم بودن معمولا به سادگي ممكن نيست از اين اين گره كمتر مورد استفاده فني قرار مي گيرد.

گره دو خفت: (گروه قلابدار يا گره بند چادر)؛ معمولا در بستن بندهاي كفش استفاده  مي شود، همچنين براي بسته بندي موقت و خصوصيت بارز آن اين است كه به آساني بازمي شود و خاصيت لغزندگي دارد.همچنين در چادرزني كاربرد زيادي دارد. خاصيت اين گره اين است كه براحتي مي توان فاصله طناب را كم يا اضافه نمود.

طرز بستن گره: ابتدا طناب را ازحلقه ميخ چادر گذارنده و سپس سر طناب را روي تنه اصلي طناب گذاشته، يك گره معمولي مي زنيم و سر طناب را در امتداد تنه اصلي قرار داده، با فاصله كمي مجددا گره مي زنيم.

اكنون گره را محكم كرده و آن را امتحان مي كنيم. به اين شكل كه بايد گره بر روي تنه اصلي سوار و لغزنده باشد بطوريكه بتوان طول تنه اصلي را به اندازه دلخواه تنظيم نمود.

گره گاروت؛ از اين گره براي بستن دو الوار به يكديگر استفاده مي شود. اين گره توسط يك اهرم مهار خواهد شد. براي استفاده از اين گره ابتدا بايد دو سر طناب ضخيم و كوتاهي (به نسبت قطر الوار) را به يكديگر ببافند. آنگاه مطابق شكل حلقه طناب را زير الوار قرار داده و از  داخل دو سر حلقه آن چوب نسبتا محكمي را وارد كرده،‌ چوب را چندين مرتبه به دور خودش بچرخانيد تا طناب در نهايت سفتي و محكمي الوارها را در بر گيرد. براي اينكه چوب مهار در جهت مخالف خود حركت نكند،‌ سر ديگر آن را با يك طناب نازك تر به الواري كه مانع حركت مخالفش مي شود مي بنديم.

گره زنجيري يا واكسيل: (گره تركيبي)؛ابتدا يك گره خفت زده و سپس از داخل حلقه طناب را گرفته، يك حلقه جديد مي آوريم و مجددا از حلقه جديد طناب را گرفته و يك حلقه جديد ديگر بوجود مي آوريم و اين عمل را تا آخر ادامه مي دهيم. در انتها يك گره معمولي زده تا حلقه ها از هم باز نشود. از اين طناب مي توان براي بُكسل كردن و ... استفاده كرد.

واكسيل دژبان و يا اعضاء هلال احمر كه روي شانه مي اندازند با استفاده از اين نوع گره ساخته مي شود.

مخزن گره (گره تركيبي)؛هنگامي كه بخواهيم طناب بلندي را با فاصله هاي معين پر از گره معمولي يا هشت داشته باشيم تا اينكه مثلا دست روي آن سُر نخورد (براي پايين آمدن از بلندي يا فرو رفتن در چاه و غيره) از اين نوع گره استفاده  مي كنيم زيرا كه هم بسيار راحت است و هم بسيار با دقت و هم وقت كمي را  مي گيرد. ابتدا طناب را در موازات يك قطعه چوب يا ... قرار داده و سپس با يك پيچش طناب، حلقه كامل بوجود آورده و آن را به روي قطعه چوب يا مي اندازيم.

تذكر: به هر تعداد گره كه نياز باشد بايد اين عمل را تكرار كرد.

در پايان سر طناب را از داخل همه حلقه ها عبور داده و از داخل اولين حلقه بيرون مي آوريم. در مرحله پاياني بايد دقت نمود حلقه ها به ترتيب از داخل يكديگر عبور كنند تا مخزن گره زيبايي مخصوص به خود را داشته باشد.

گره هشت؛‌شكل گره همانند هشت لاتين است و بيشتر براي گره زدن دو سر طناب استفاده مي شود تا اينكه از ريش شدن آن جلوگيري شود. همچنين هنگامي كه به گره با حجم بزرگتر نياز داريم. براي گره زدن سر طناب را  يك دور كامل به دور تنه طناب پيچيده،‌ سپس از داخل حلقه بيرون مي آوريم.

گره باركش؛ براي حمل باربر پشت چهارپايان و يا توسط نفر بكار
مي رود. براي بستن آن دو سر طناب را چند بار به دور هم پيچانده و سپس بار مربوطه را به روي طناب گذاشته يك سر طناب را از داخل حلقه ايجاد شده بيرون آورده و آنگاه دو سر طناب را بطرفين كشيده و گره را محكم مي كنيم.

 گره مربع؛ اين گره يکي از مفيدترين گره­هاي پيش­آهنگي و شناخته شده در همه جهان است. اين گره براي بستن دوطناب به­هم استفاده مي­شود و به آساني شل يا سفت  مي­شود.

 گره مربع لغزان (گره تركيبي)؛عموما براي بستن بندهاي كفش وبسته بندي هاي موقت بكار مي رود. طرز بستن آن مرحله اول گروه مربع و در مرحله دوم گره يك خفت به آن اضافه
مي شود.

 گره خرگوش؛ اين گره براي بستن 2 طناب کوتاه  به­هم و ايجاد يک طناب بلند استفاده  مي­شود. طناب­ها مي­توانند نازک يا کلفت باشند.

 گره بند خرگوش؛  بيشتر براي ايجاد حلقه ثابت و در بند نگاه داشتن حيوانات اهلي يا وحشي استفاده مي شود،‌ نوعي گره زيبا و بسيار مطمئن است. در پايان 2 سر طناب را در جهت مخالف يكديگر كشيده گره محكم خواهد شد.

گره شكاف دار؛اين گره در چوب بندي ها مصرف زيادي دارد و در وسط چوب به اين شكل بسته مي شود كه ابتدا طناب را به دور چوب مورد نظر  ميچرخانيم، يك حلقه بوجود مي آيد. مجددا طناب را به دور چوب يچرخانيم و از بالا به داخل حلقه دوم برده،‌ بيرون مي آوريم، سپس دو سر طناب را كشيده تا گره محكم شود. اگر چوب ها را از داخل گره ها بيرون بكشيم، تمام گره ها باز و طناب رها خواهد شد و اگر بخواهيم در سر چوب اين گره بسته شود، سر طناب را موازي با چوب قرار داده،‌در تنه طناب يك حلقه ايجاد مي كنيم و داخل چوب مي اندازيم. اين عمل را يك بار ديگر انجام داده سپس سر طناب را كشيده گره را محكم مي كنيم.

 گره قلاب؛ از اين گره براي بستن دونخ نازک  يا 2 ريسمان سست به­هم استفاده مي­شود.

 گره دو خفت؛ از اين نوع گره براي محکم­کردن طناب

به تنه درخت يا تیرک چادر استفاده مي­شود. اين گره، گره بسيار ساده­اي است براي محکم­کردن سرطناب و بازشدن گره اصلي. در اين گره نيز سرطناب را به درخت يا ميله چادر مي­بندند.

 اين گره اصطلاحاً گره نجار خوانده مي­شود و براي محکم­کردن انتهاي طناب استفاده مي­شود.

 حلقه نجات؛ اين گره حلقه­اي گرد به­وجود مي­آورد  که به­آساني باز نمي­شود، از اين گره  براي شرايط نجات استفاده مي­شود.

 گره اختصار؛اين گره براي کوتاه­کردن طول طناب  يا محکم­کردن يک طناب سست اما بلند مفيد است.

 گره كنده كش؛ براي كشيدن تنه درختان،‌ الوار و اجسام سنگين،‌ در روي زمين يا  روي آب بكار مي رود. خصوصيت بارز آن اين است كه بسيار ساده بسته مي شود و بدون اتلاف وقت باز مي شود. براي بستن آن يك سر طناب را از زير جسم عبور داده و در دور آن تشكيل هلال
مي دهيم.

 گره بشكه كش؛هر گاه بخواهيم جسم سنگيني را در هوا بطور معلق نگاه داريم و يا بشكه يا جسمي استوانه اي را بخواهيم حمل و نقل كنيم (از طبقه اي به طبقه اي)  يا از روي زمين به پشت بام از اين گروه استفاده مي كنيم. براي بستن اين گره ابتدا مطابق شكل (1) گره معمولي كه يك پيچ اضافي دارد را روي زمين باز كرده،‌ سپس جسم را بر روي طناب وسط گذاشته دو سر طناب را بالاي جسم كشيده و گره مربع لغزان مي زنيم. مي توان ابتدا طناب را از زير جسم عبور داده و هر دو مرحله را در بالاي جسم بست به اين ترتيب كه بعد از عبور طناب از زير جسم سنگين دو سر طناب را در بالاي جسم گره معمولي با يك پيچ اضافي مي زنيم سپس گره را باز كرده و در وسط جسم سنگين قرار مي دهيم،‌ گره را محكم كرده و دو سر طناب را در بالاي جسم گره مربع لغزان مي زنيم.

گره دزد و اسب؛بيشتر براي كوهنوردي استفاده مي شود و هنگامي كه از بلندي به طرف پايين مي آييم و طناب را مجددا نياز داريم كه همراه ببريم. خصوصيت بارز آن اين است كه بسيار ساده و بدون اتلاف وقت باز خواهد شد.

 در عين حال بسيار مستحكم و قابل اطمينان است.براي بستن اين گره ابتدا طناب را دولا و به دو جسم مورد نظر مي چرخانيم،‌ يك حلقه و 2 سرنخ بوجود مي آيد. از داخل حلقه وسط يك سر نخ را گرفته گره را محكم
مي كنيم،‌اين دفعه از داخل حلقه وسط طناب ديگر را گرفته،‌ گره را محكم مي كنيم،‌ اگر اين طناب كشيده شود،‌ گره محكم تر خواهد شد. پس مي توان به آن اطمينان كرده و از آن استفاده نمود. «مثلا از بلندي به طرف پايين آمد» اگر سر طناب ديگر را گرفته و به طرف پايين بكشيم،‌ تمام گره ها باز و طناب رها خواهد شد.


[ شنبه 28 دی 1392برچسب:,

] [ 18:29 ] [ رعنا ودوستان ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ،